Fråga Björn!

I morgon startar nya forumet "Fråga Björn!" Mellan klockan 13 och 15 har Björn lovat att svara på alla frågor angående matlagning och kockkunskap. Med sitt breda kunskapsfält och långa erfarenhet från bland annat Kockgymnasiet kommer han att ta sig an våra lekmannafrågor. Så gott folk, passa på att få utlopp för alla era funderingar kring vitlöksaladåber, houngsglacerade fläskkorvar och säsongens alla primörer!! Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum!

 

Frågor välkomnas redan nu. Väl bemött!


Kommentarer:
Postat av: Kellogs mannen

Hej Björn!

Hur får jag mina finska pinnar att bli riktigt torra och dammiga?
Har du nå knep?
Hur gjorde ni på kockgymnasiet, eller ägnade ni er inte åt bakverk där?

2005-06-08 @ 14:20:05
Postat av: läskande lars

jo jag har en fråga till Björn kocken. jag har en gång i mitt liv ätit något som heter krabbelurer eller krummelurer. det ser ut som för tjocka plättar eller blinier. min fråga till dej Björn kock är om du vet receptet på dessa eller rent av dess historia och varför heter dom så konstigt?

/ vänliga hälsningar läskande lars

2005-06-08 @ 14:22:02
Postat av: Risgrynet.

Hejhallå B!
Jag undrar om du har ett bra recept på vitlökssmör?

2005-06-08 @ 14:23:16
Postat av: Lars Delight

Hej Björn!
Vi närmar oss midsommar med stormsteg! Har du några bra tips på en riktigt fräsch sommarbuffé?

2005-06-08 @ 14:26:15
Postat av: J

Hej Björn
De där biljetterna... Kommer det några sådana eller?

2005-06-08 @ 14:26:33
Postat av: Lucifer

Hej Björn!

Bra initiativ med en frågespalt!
Jo, jag undrar; Hur man på bästa sätt styckar en hummer??

Kan man använda morakniv?

Snälla Björn SVARA!!!!

2005-06-08 @ 14:29:04
Postat av: Plågade Lovisa

hej jag är vegetarian och gillar inte döda djur, nu undrar jag hur man äter rådjurssadel utan att döda rådjuret?

2005-06-08 @ 14:32:14
Postat av: Matnovis

Du som är expert. Skulle du rekommendera ett inköp av en salladsslunga? Eller har du något annat tips på hur man på bästa sätt ska torka sin grönsallat?...

2005-06-08 @ 14:34:01
Postat av: Mat ska byggas utav glädje

Bäste Björn!
Jag undrar om du kan rekommendera någon krydda på kryddhyllan som passar till det mesta?

2005-06-08 @ 15:04:12
Postat av: Allmänt plågad

Kära Björn
Jag undrar om du vet hur man kan använda velvet i matlagningen. Finns det några maträtter som bäst lämpar sig för just velvet.
Ser fram emot ditt svar.

2005-06-08 @ 15:07:08
Postat av: Yggdrasil

Jag har tröttnat lite på mina katter och jag undrar nu om man på något sätt kan förena nytta med nöje. Har du några bra recept?

2005-06-08 @ 15:10:40
Postat av: skogsmulle

krabbelurer/krabbelucker... jag har receptet.

2005-06-08 @ 15:18:01
Postat av: apprentice dentist

jag fick lite fredagskänsla bara av att läsa de tidigare inläggen så nu kommer jag inte på nån matfråga. my mind wanders... jag ser dessutom att folk försöker åka räkmacka genom att använda mitt namn, detta kommer dock inte att lyckas.

2005-06-08 @ 17:07:23
Postat av: en arg fan

vad hände med min kommentar? va?

2005-06-08 @ 17:10:16
Postat av: apprentice dentist

fick lite fredagskänsla av att läsa de tidigare inläggen så nu kommer jag inte på nån matfråga bara för det. såg även att nån försöker åka räkmacka genom att använda mitt namn, detta kommer dock att misslyckas.

2005-06-08 @ 17:12:08
Postat av: jacko

20 potatoes i like... jag undrar hur man ska göra för att inte potatisen ska spricka när man kokar den skalad, tex till potatissallad? sen undrar jag också varför lök blir seg i krossade tomat-röror. steker jag den för lite innan jag häller i tomaterna?
/tack på förhand

2005-06-09 @ 10:10:39
Postat av: Yggdrasil

Jag skulle verkligen behöva det där receptet nu. Katterna driver mig till vansinne...

2005-06-09 @ 11:00:30
Postat av: broder brad

hej

kan man tillsätta andra frukter eller bär i lingonsylt?

/broder brad

2005-06-09 @ 11:17:15
Postat av: luke

morrn morrn

jag är en/ett star wars-fan och jag undrar varför de aldrig syns äta i denna fenomenala filmaskapad.

din tillgivne luke

2005-06-09 @ 11:30:12
Postat av: sören tden grövre

eskapad...

2005-06-09 @ 11:31:18
Postat av: morgan den fräne

"sören den grövre" utan t...

2005-06-09 @ 11:32:22
Postat av: Fattig student

Jag har hört att "billig mat också kan vara god mat". Min fråga till dig Björnkock blir därför. Har du något smaskigt och lättlagat recept på som dessutom är billigt? Min favoriträtt är kroppkakor men det behöver du inte bry dig om.
Tack på förhand!!!!

2005-06-09 @ 11:33:26
Postat av: kallikå-kalle

jag undrar varför gamla äpplen blir flottiga i skalet?

2005-06-09 @ 11:35:45
Postat av: MatTina

Hej björn, jag undrar bara om jag kan få din autograf och vad du brukar bjuda på när du själv lagar mat?

2005-06-09 @ 11:40:11
Postat av: sötsugen

hej björn kock

om du skulle beskriva dej som en smak, vilken skulle de vara?

2005-06-09 @ 11:42:38
Postat av: Leia

Luke

Det är för att de ska slippa gå på toaletten. Det kan ju bli lite krångligt i rymden...

2005-06-09 @ 12:27:06
Postat av: Finsmakaren.

Gode Björn,
Jag har ett problem. Det är nämligen så att jag lider av saffrans allergi. Är det möjligt att byta ut saffranet i Risotto Milanese mot någon annan krydda?

2005-06-09 @ 12:30:00
Postat av: Lilith

Tjena Björn!
Jag har ett problem!
Har precis träffat en kille från Botswana, som jag är kär i.
Hade tänkt imponera på honom med lite bra käk, då det slog mig att jag ju inte kan nån bra botswanesisk rätt.

Har du nått bra tips, gärna festmåltid som inkluderar fisk, ägg och kyjkling!

Jag är desperat!!

Tack på förhand Björn.


Ps: Du är bäst. Ds

2005-06-09 @ 12:46:16
Postat av: richard den fräste

En fråga som dök upp på lunchen och som borde vara en baggis för en kompetent kille som dig, Kockgymnasie-Björn, rör just detta som flera av oss åt idag. Vad består tzay av? Hur tillverkas det, var köper man det, hur tillagas det, är det marinerat från början...?

2005-06-09 @ 12:50:34
Postat av: Kock-Björn

Hej!

Tack för alla intressanta och bra frågor. Jag hoppas kunna besvara några av dem nu under eftermiddagen. För övriga frågor - och yttreligare bra recept - kan jag rekomendera min bok "Kock-Björns bästa" som finns att låna på de flesta större bibliotek.

MVH Kock-Björn

2005-06-09 @ 13:00:32
Postat av: Kock-Björn

För att få finska pinnar att bli riktigt dammiga och fina måste man först tillaga dem på mycket låg värme under mycket lång tid. Sen är det bra om man kan förvara dem på ett tort och dammigt ställe under minst 11 månader.

2005-06-09 @ 13:03:40
Postat av: jazzlarsa

science master programme tar kål på mig. kan du kanske tipsa om nåt snabbt och enkelt recept med mycket knark i? är det bhang lassi som gäller fortfarande eller finns det effektivare grejer nuförtiden?

2005-06-09 @ 13:04:35
Postat av: sötsugen

hej jazzlarsa

råkade se ditt inlägg i forumet och jag har erfarenhet av detta också men jag har istället för lassin testat att dansa en punjabisk nationaldans, bhangra, som kan utövas utan knark men gärna tuggandes rörsockerrör.
mycket billigare och godare men man måste ha en musikmaskin för tonerna.

/sötsugen

2005-06-09 @ 13:12:47
Postat av: Boom Shiva

Bhang Lassi, Bhang cookies.. typ allt med Bhang i är ett hett tips :) :) :) :) :)

2005-06-09 @ 13:13:48
Postat av: jazzlarsa

tack för tipsen. har testat rörsocker en gång uppe på kilimanjaro, men det tog mig inte så mycket högre än jag redan var. får väl försöka bita ihop tills rektor har öppnat det vita...

2005-06-09 @ 13:30:32
Postat av: Kock-Björn

Yggdrasil undrade om något recept på katt. Men katter skall man inte äta utan vara snäll mot. Här kommer dock ett bra recept på Havskatt istället.

Håll till godo / Kock-Björn


Grillad havskatt på grönsaksbädd


4 portioner
600 g havskattfilé
4 st stora potatisar
100 g philadelfiaost
200 g zuccini
300 g paprika (2-3 st av olika färger)
1 st rödlök
100 g sockerärtor
2 morötter
olivolja
salt
peppar
1 knippa dill
1 st citron
1 st örtcremefraiche

Sätt ugnen på 175 grader. Börja med att tvätta och skära potatisen i två delar. Lägg i eldfast form pensla på lite olivolja. Salta och ta något varv med pepparkvarnen. Ställ in potatisen ugnen, cirka 35 min i första omgången, och ytterligare 5-10 min med philadelfiaosten.

Under tiden som potatisen gottar sig i ugnen gör du klart såsen, snabbt och enkelt. 1 burk creme fraiche blandas med lite citronsaft, en nypa salt, några varv med pepparkvarnen och 3-4 kvistar dill som skurits fint. Vill du ha lösare konsistens går det bra att blanda i gräddfil som dessutom är en magrare variant även om det inte låter så. Voila ! såsen är klar att servera. (Tips ! såsen passar lika bra till grillat kött men byt då dill mot persilja)

Nu till grönsakerna. Skölj och skär zuccini, paprika och rödlök i grova bitar. Morötterna skärs i lite mindre gärna sneda skivor, sockerärtorna delas på mitten, (kul med olika utseende). Alla grönsakerna skall senare fräsas tillsammans hastigt med lite olivolja på medelhög värme. Kom ihåg att sockerärterna skall läggas i sist så blanda inte i dem ännu.

Över till fisken. Den behöver vi inte göra så mycket med mer än att skära i 4 eller 8 delar, pensla med olivolja, krydda med lite salt och något varv med pepparkvarnen.

Innan du grillar fisken är det nog dags att fördela philadelfiaosten på potatishalvorna och låta dem stå ytterligare en stund i ugnen. (tills de är klara ca 5-10 min)
Grilla/halstra fisken i het grill eller stekpanna, (viktigt att den är rikti

2005-06-09 @ 13:39:02
Postat av: Johnson & Johnson

Hej Björn

Trevlig blogg med bra tips.

Min fråga kan kanske tyckas lite banal, men ändå:

Kan man tillsätta något i sina popcorn så att inte de förargliga skalen fastnar mellan tand och tandkött? Jag är så trött på det att jag nästan helt slutat poppa.

2005-06-09 @ 13:45:34
Postat av: Kock-Björn

hej Johnsson & Johnsson!

Jag får ofta frågan om det finns fågot sätt att slippa de irriterade skalen mellan tand och tandkött vid popcorn-intag. Men det säkraste sättet är att välja chips istället. Lycka till / Kock-Björn

2005-06-09 @ 13:57:18
Postat av: Mmartin Mmarinade

servus bjorn

I´m an german aupair in Norway, entschuldigung for my little knacklische english, ich habe a peculiar problem, but when a saw your Forum und Yggdrasils catquestion I saw a way of resolution. I happen to have nine camels and zwölf antschlooks in my apartment and I can´t get rid of them. Do you have a good Recepte even for these little animals? I really like cocktailtomatoes so it would be nice if you could put this in your mind.

Schûss / Mmartin Mmarinade

2005-06-09 @ 14:42:41
Postat av: lajla

kan du historien om den första pepparkvarnen, vem som uppfann den och sånt? hoppas på svår, maila gärna svaret också! Tack;)

2007-05-08 @ 17:07:04

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits